Zen in psihoanaliza

Izvorni budistični spisi sami vsebujejo določena stališča in ideje, ki so bolj ali manj nedoumljivi za povprečno zahodno razumevanje. Še vedno ni jasno, kakšna duhovna (ali morda klimatska?) ozadja oziroma priprave so potrebne, preden lahko nekdo pride do kakršnekoli popolnoma jasne ideje iz budistične kamme. Kljub vsemu, kar vemo o bistvu zena, obstaja tukaj tudi vprašanje osrednje zaznave nedosežene singularnosti. Tej čudni zaznavi v zenu pravijo satori in bi jo lahko prevedli kot »razsvetljenje«.

Suzuki pravi: »satori je raison d’etre zena in brez njega ni nobenega zena.« Za zahodni um ne bi smelo biti preveč težko zapopasti, kaj mistiki razumejo pod »razsvetljenje« ali tem, kar je poznano kot »razsvetljenje« v religioznem govoru.

Kadar pazljivo proučujemo zenovski tekst, se ne moremo izogniti vtisu, da je satori, skupaj z vsem, kar je v njem bizarnega, dejansko zadeva naravnega pojavljanja, nečesa tako zelo preprostega, da zaradi dreves spregledamo gozd in pri poskušanju pojasnjevanja le tega, vedno povemo ravno tisto, kar ostale vodi v največjo zmedenost. Vseeno lahko o razsvetljenju rečemo, da obsega nek uvid v naravo sebstva in da je neka osvoboditev zavestnega od iluzorne koncepcije sebstva. Iluzija, ki zadeva naravo sebstva, je pogosta zamenjava med jazom, egom in sebstvom.

Zen se razlikuje od vseh ostalih filozofskih in religioznih meditacijskih praks po svojem načelnem umanjkanju podmene. Tudi Buda je neizprosno zavrnjen; vsekakor je skoraj bogokletno ignoriran, čeprav – ali mogoče ravno zato – bi lahko bil najmočnejši duhovni predpogoj vsega. Vendar je tudi on nekakšna podoba in mora zato biti postavljen ob stran. Ničesar ne sme biti prisotnega, razen, kar je dejansko tam; to je, človek s svojo celovito nezavedno podmeno, katere se, preprosto zato, ker je nezavedna, on sam ne more nikoli znebiti. Ta odgovor, za katerega se zdi, da prihaja iz praznine, luč, ki se prižge iz najbolj črne temine, to so vedno bile izkušnje blažena razsvetljenja.

Analogija satorija z zahodnim izkustvom je obsojena na tistih nekaj krščanskih mistikov, katerih izreki za ceno protislovnosti obrobljajo mejo krivoverstva ali pa jo dejansko prestopajo. Po lastnem priznanju je bila ta lastnost tista, ki je nad Mojstra Eckharta priklicala obsodbo Cerkve. Če bi bil budizem nekakšna »Cerkev« v našem pomenu besede, bi zanj bilo zenovsko gibanje nedvomno neko neznosno breme. Razlog za to je izredno individualna oblika metod, kot tudi ikonoklastni odnos mnogih mojstrov. V kolikor je zen nekakšno gibanje, so bile kolektivne oblike, izoblikovane v teku stoletij tako, kot je razvidno iz Suzukijevega dela The Training of the Zen Buddhist Monk, vendar v obliki in vsebini slednje zadevajo samo zunanje. Razen vrste navad, se zdi, da se način duhovnega treninga ali formiranja, sestoji iz koan metod. Pod koanom se razumeva neko protislovno vprašanje, izraz ali dejanje mojstra. Glede na Suzukijev opis, se dozdeva, da je v glavnem stvar mojstrovih vprašanj, predloženih v obliki anekdot. Slednje učitelj poda učencu za meditiranje. Klasični primer je WU- ali MU-anekdota. Nek menih je nekoč vprašal mojstra: »Ali ima tudi pes budistično naravo?, na kar je mojster odgovoril: »WU.« Kot pripomni Suzuki: »WU.« pomeni zelo preprosto »WU«, očitno prav to, kar bi tudi pes sam povedal v odgovoru na tako vprašanje.

Svet zavesti je neizogibno nek svet poln omejitev in zidov, ki zapirajo pot. Po nujnosti je vedno enostranski, izhajajoč iz bistva zavesti. Nobena zavest ne more zajemati več kot neko zelo majhno število simultanih koncepcij. Vse ostalo mora ležati v senci, odtegnjeno pogledu. Povečanje simultanih vsebin v trenutku ustvari neko senčenje zavesti; pravzaprav zmedo do točke dezorientacije. Zavest preprosto ne zahteva, temveč je, prav v njenem bistvu neka stroga omejitev na malo (število) in potemtakem razločno. Za našo splošno orientacijo smo dolžni preprosto in samo dejstvu, da smo skozi pozornost zmožni spremljanja nekega primerjalno naglega zaporedja podob. Pozornost pa je vsekakor neko prizadevanje, ki ga brez prestanka nismo zmožni. Potemtakem moramo takorekoč delovati z nekim minimumom simultanih zaznav in zaporedij podob. Zato so široka polja možnih zaznav za stalno odstranjena, zavest pa je vedno zavezana na najožji krog. Kaj bi se zgodilo, če bi neka individualna zavest uspela pri zajemanju simultane podobe vsega, kar bi si lahko predstavljala, v enem samem bežnem pogledu, je onstran doumevanja. Če je človek že uspel pri izgrajevanju strukture iz nekaj jasnih stvari, ki jih lahko zaznava po eno na enkrat, kakšen božanski prizor bi predstavil svojim očem, če bi bil zmožen zaznavati mnogo vseh hkrati in razločno? To vprašanje zadeva samo tiste zaznave, ki so za nas možne. Vendar, če tem dodamo še nezavedne vsebine – to je, vsebine, ki jih še ni ali niso več primerne za zavedanje – in si potem poskušamo predstavljati celoten spektakel, je to onstran najbolj drzne domišljije. Ta nepredstavljivost je seveda popolnoma nemogoča v obliki zavesti, v nezavedni obliki pa je to dejstvo. V toliko, kot je vse, kar se kuha spodaj, neka vedno-prisotna potencialnost dojemanja. Nezavedno je neka nezapopadljiva celovitost vseh subliminalnih psihičnih dejavnikov, neka »popolna razstava« potencialne narave, ki utemeljuje celotno ureditev, iz katere zavest od časa do časa jemlje posamezne koščke. Torej, če je zavest izpraznjena svoje vsebine kolikor je le mogoče, bo slednja padla v stanje (ali vsaj neko prehodno stanje) nezavednega. Ta premestitev kot pravilo izhaja v zenu iz dejstva, da je energija zavestnega umaknjena iz vsebin in prenesena ali na zavest praznine ali pa na koan. Ker morata zadnja dva imenovana biti stabilna, je opuščeno tudi zaporedje podob, z njim pa tudi energija, ki vzdržuje gibanje zavesti. Ta količina energije, ki je prihranjena, gre preko nezavednega in ojača svojo naravno oskrbo vse do določene najvišje točke. Kar poveča pripravljenost nezavednih vsebin, da se prebijejo do zavesti. Ker praznjenje in zapiranje zavesti ni neka preprosta zadeva, je potrebno posebno urjenje in nedoločno dolgo časovno obdobje, da naredi ta višek napetosti, ki vodi do končnega preboja nezavednih vsebin v zavest.

Vsebine, ki se prebijejo skozi, pa nikakor niso popolnoma nedoločene. Kot nam lahko pokaže psihiatrično izkustvo z norostjo pokaže, obstajajo posebne relacije med vsebinami zavesti jaza in prividi ter blodnjami, ki se pri tem pojavijo. To so iste relacije kot obstajajo med sanjami in delovanjem zavesti normalnih ljudi. Ta povezava je v bistvu kompenzacijsko razmerje: vsebine nezavednega na površje prinesejo vse potrebno za to dovršitev v najširšem smislu, to je, dovršenost zavestne orientacije. Če so kosi, ki jih nezavedno ponudi ali vsili, uspešno vgrajeni v zavedno življenje, nastane oblika psihičnega obstoja, ki bolje ustreza celoti posamezne osebnosti in potemtakem opušča neplodni konflikt med zavedno in nezavedno osebnostjo. Sodobne psiho-terapije v veliki meri slonijo na tem načelu, v takšni meri kot je le bilo mogoče prelomiti z zgodovinskim predsodkom, da nezavedno daje zavetje samo infantilnim in moralno manjvrednim vsebinam. Zagotovo obstaja nek manjvreden kot, nekakšna ropotarnica umazanih skrivnosti, ki vsekakor niso tako nezavedne kot skrite in samo napol pozabljene. Vendar ima to s celoto nezavednega opraviti toliko kot ima votel zob s celovito osebnostjo. Nezavedno je matrica vseh metafizičnih trditev, vse mitologije, vse filozofije (v kolikor ni zgolj kritična) in vseh oblik življenja, ki so utemeljene na psiholoških podmenah.

Vsak vpad nezavednega je nek odgovor na določeno stanje zavednega in ta odgovor sledi iz celote idej-možnosti, ki so prisotne; se pravi, iz dovršene ureditve, katera je – kot je razloženo zgoraj – simultana podoba v potencialnosti psihičnega obstoja. Razcepitev na posamezno, eno-stransko, fragmentarno lastnost, ustreza bistvu zavestnega. Ta odziv iz ureditve ima vedno lastnost dovršenosti, saj ustreza naravi, ki je ni razdelilo nobeno razlikujoče zavedno. Od tod njen nezadržljiv učinek. Je nepričakovan, dojemljiv, dovršno razsvetljujoč odgovor, ki deluje vse bolj kot razsvetljenje in razodetje, saj se je zavest zagozdila v brezupno slepo ulico.

Na kratko vzeto je psihoterapija dialektično razmerje med doktorjem in pacientom. To je razprava med dvema duhovnima celotama, v kateri je vsa modrost zgolj orodje. Cilj je transformacija; vsekakor ne vnaprej določena, temveč raje nedoločljiva, sprememba, katere edini kriterij je izginotje jaz-nosti. Nikakršen trud s strani doktorja ne izsili tega izkustva. Največ, kar lahko naredi, je, da pacientu olajša pot v smeri doseganja pristopa, ki bo predstavljal najmanjši upor za določujoče izkustvo.

Če znanje v našem zahodnem postopku ne igra ravno majhne vloge, je to primerljivo s pomenom tradicionalnega duhovnega vzdušja budizma v zenu. Zen in njegove tehnike lahko obstajajo samo na temelju budistične duhovne kulture in to je njegova predpostavka. Ne morete uničiti racionalističnega intelekta, ki ga nikoli ni bilo. Zen poznavalec ni izid nevednosti in pomanjkanja kulture. Zato se tudi pri nas zgodi, ne poredkoma, da je potrebno zavestni ego in zavestno, kultivirano razumevanje najprej narediti s terapijo, preden lahko kdorkoli sploh pomisli, da bi opustil jaz-nost ali racionalizem. Poleg tega psihoterapija nikakor nima opravka z ljudmi, ki so, tako kot zen menihi, pripravljeni na vsakršno žrtev v imenu resnice, temveč zelo pogosto z najbolj trmastimi izmed vseh Evropejcev. Tako so seveda naloge psihoterapije precej bolj raznolike, posamezne stopnje dolgega procesa pa so soočene z veliko več nasprotovanja kot tiste v zenu.

Zaradi teh in mnogih drugih razlogov nekakšen neposredni prenos zena na zahodne pogoje ni niti priporočljiv niti mogoč. Psihoterapevt, vsekakor tisti, ki se resno ukvarja s vprašanjem ciljev njegove terapije pa ne more ostati neprizadet, ko vidi, za kakšen dokončni rezultat si neka orientalna metoda duhovnega »celjenja« – to je, »narediti celo« – prizadeva. Dobro znano dejstvo je, da je ta problem več kot dva tisoč let resno zaposloval najbolj smele ume Vzhoda in da so bile v tem pogledu razvite metode in filozofski nauki, ki preprosto zasenčijo vse zahodne poskuse iste usmeritve. Naši poskusi – z nekaj izjemami – so se vsi ustavili ali pri magiji (misterijski kulti, med katere moramo šteti tudi krščanstvo) ali pri intelektualnem (filozofi od Pitagore do Schopenhauerja). Zgolj duhovni tragediji Geoetejevega Fausta in Nietzschejevega Zaratustre sta tisti, ki sta zaznamovali prve bežne poglede na preboj celovitega izkustva na naši Zahodni polobli. In danes niti ne vemo, kaj bi lahko ti, najbolj obetajoči od vseh izdelkov evropskega uma, končno označevali, saj so tako preobloženi z vso materialnostjo in očitnostjo našega pred-oblikovanega grškega duha. Čeprav je naš intelekt skoraj do popolnosti privedel zmožnost plenilske ptice, da preži in zapazi najmanjšo miš iz največje višine, ga zapopade zemeljska gravitacija in Sangskaras ga zapletejo v svet begajočih slik, če ne išče več plena, temveč vsaj eno oko obrne v notranjost, da bi našel tistega, ki išče. Da, on pade v jarem demoničnega rojstva, oblegan z neznanimi strahovi in nevarnostmi in ogrožan z zmotnimi prividi in zamotanimi blodnjaki. Najslabša od vseh usod preti drznemu; tiha, brezdanja osamljenost v času, ki mu pravi moj lastni. Kdo ve karkoli o globokih vzgibih za »umetnino«, kot je Goethe pravil Faustu, ali ramenih »dionizičnega izkustva«? Bardo Thödol, Tibetansko knjigo mrtvih je, potrebno brati nazaj, da bi odkril Vzhodne paralele mukam in katastrofam Zahodnega »načina osvoboditve«. To je tisto, kar šteje – ne dobri nameni, bistra posnemanja ali celo intelektualne akrobacije. Tak se v namigih ali v večjih oziroma manjših fragmentih pred psihoterapevtom pojavi tisti, ki se je osvobodil od naglih in kratkovidnih doktrinarnih mnenj. Če je suženj svoje namišljene-biološke veroizpovedi, bo to, kar opazuje, vedno poskušal reducirati na navadno in domače ter to s tem prenesti na racionalistični skupni imenovalec, ki zadovolji samo tistega, ki je zadovoljen s prividi. Predhodno vsem iluzij je vsekakor to, da nekaj lahko nekoga zadovolji. Ta iluzija stoji za vsem, kar je nevzdržno in pred vsem napredkom, in to je ena od najtežje premagljivih stvari. Če psihoterapevt najde pri svojih uslužnostnih dejavnostih čas za nekaj premišljevanja ali če je po nekakšnem naključju prisiljen v to, da vidi skozi svoje lastne iluzije, se lahko nadenj zgrne to, kako prazne, plehke in vsekakor, kako nasprotujoče življenju so vse racionalistične redukcije, kadar pridejo nad nekaj živega, kar se bo razvilo. Če to spremlja, kmalu dobi neko predstavo o tem, kaj pomeni »na široko odpreti tista vrata, mimo katerih bi se vsak raje kradoma odplazil.«

Pod nobenim pogojem ne bi hotel, da bi bilo to, kar sem povedal zgoraj, razumljeno, kot da podajam kakršnakoli priporočila ali ponujam kakršenkoli nasvet. Toda kadar začnemo govoriti o zenu, je potrebno nam Evropejcem pokazati, kje se nahaja naš odcep na tisto »najdaljšo od vseh poti«, ki vodi do satorija, in kakšne težave prežijo na tej poti, ki so jo prehodili le redki od naših velikih mož – mogoče kot svetilnik na visoki gori, ki sije v megleni prihodnosti. Bila bi nezdrava napaka, če bi predpostavljali, da se lahko satori ali samadhi sreča kjerkoli pod tistimi višavji. Za dovršeno izkušnjo ne more obstajati ničesar cenejšega ali manjšega od celote. Psihološka pomembnost tega je lahko razumljena s preprostim premislekom dejstva, da je zavestno le del duhovnega in potemtakem ni nikoli zmožno duhovne dopolnjenosti: za kaj takšnega je potrebna neskončna razširitev nezavednega. Slednje pa vsekakor ne more nikoli biti ujeto z veščimi obrazci niti zaklinjano s pomočjo znanstvenih dogem, obstaja namreč nekaj, na kar se obeša Usoda – da, to je včasih Usoda sama, kot Faust in Zaratustra vse preveč jasno pokažeta. Doseganje dovršenosti kliče po uporabi celote. Nič manj ne bo zadostovalo; zato ne more biti nobenih lažjih pogojev, nobenih nadomestil, nobenih kompromisov. V toliko kot sta oba Faust in Zaratustra, kljub najvišji presoji, samo na meji tega, kar je dojemljivo Evropejcu.

Kdo lahko strahoma pričakuje od omikane javnosti, ki je šele komaj začela poslušati o mračnem svetu duše, da bo zmožna oblikovati kakršnokoli primerno pojmovanje duhovnega stanja človeka, ki je zapadel v zmedenosti individuacijskega procesa, kar se označuje s terminom »postajati cel«. Ljudje pridejo na plano z besediščem patologije, sebe tolažijo s terminologijo »nevroze« in »psihoze«, šepetajo o »kreativni skrivnosti« – toda kaj lahko človek, ki verjetno ni poet, ustvari? Ta zadnji nesporazum je v sodobnih časih povzročil, da se je precej ljudi začelo same sebe razglašati za svoje lastne veličastne »umetnike«. Kot da »umetnost« sploh ne bi imela ničesar opraviti z »zmožnostjo«! Če nimate ničesar za »ustvariti«, mogoče ustvarite same sebe.

____________________________________________________________________

(vse skupaj narekoval veliki vrač C. G. Jung s pomočjo mojstra D. T. Suzukija – sprožil pa sudija Boštjan M. Zupančič)



22 odzivov na “Zen in psihoanaliza”

  • titud je rekel/-la:

    Hvala za izvajanje velikega vrača, ki je izvajanja vzhodnjšakega mojstra z metodo globinske psihoanlaize z zelo omejeno uspešnostjo prevajal v zahonjaško prakso. Sudija Boštjan ugotvalja, da ima globinska psihonaliza še dodatno omejen domet tudi zato, ker je zahodna civilizija vse manj utemeljena na visoko integriranem edipiziranem egu, ki bi bil s ‘karatejsko’ metodo koan zrel za preboj v razširjeno zavest, ampak vse bolj na dezitegriranem in prededipalnem narcisoidnem egu, ki je nedovzeten za tako zavestno metodo preboja. Ker kot tak funkcionira zgolj po načelu (potrošniškega) hedonizma zato dekonsturira obstoječo civilizacijo, vzpostvlja socialno dezitegracijo ter okoljsko preobremenitev (in ker povratek na staro zaradi genskih motilcev uporabljenih v preteklosti, ki že večinsko preprečujejo maskulizacijo možganov sicer gensko moške populcije ni več mogoč), sudija Boštjan vidi edino rešitev v spontanem preboju v razširjeno zavest, povzročeno s kolektivinm stresom/katastrofo (podobno situaciji iz romana/filma Metulj, ko se socialno problematičnemu glavnemu junaku zgodi preboj v razširjeno zavest, ko se ta znajde v brezihodnem boju z naravo). Sudija Boštjan zveni v tem smsilu precej kontraverzno (za propad civilizacije namreč krivi nehoteno kemično povzročeno feminizacijo družbe), vendar sploh ne tako pesimistično kot drugi glasniki neizogibnih katastrofičnih scenarijev. Morda tudi zato, ker sam priznava, da se je v svojih napovedih (kljub lastni izkušnji preboja v razširjeno zavest v mladih letih) že dostikrat zmotil prav zaradi izhajanja iz napačnih predpostvk (ampak je zaradi te samokritičosti tudi tako prepričljiv v razkrivanju napačnosti predpostavk drugih)…

  • bp je rekel/-la:

    O povezavah med budistično psihologijo in zahodno, pri čemer se sicer bolj opira na D. Winnicota kot direktno na Freuda, je precej pisal Mark Epstein, ki je še pred študijem psihiatrije meditiral z vsemi popularnimi guruji, kar jih je prineslo v ZDA. Opozorilo: branje je že znalo komu povzročat probleme, ker je menda (citiram) še bolj zadovoljen sam s sabo kot Boštjan M. Zupančič.

    Zanimivo je, da omenjaš koane, ne pa zazena, pri čemer je zazen, meditacija, opazovanje, tudi toka zavesti, temeljna praksa v zenu, koane pa tisto, kar naj bi odpravljalo ovire v meditaciji, omogočalo miselni preskok, kratek stik, fuzijo, morda celjenje in celovitost med različnimi plastmi osebnosti, razmišljanja, doživljanja.

    Sam vidim v zenu ne toliko poudarek na delitvi in integraciji zavednih in nezavednih vsebin, ampak na postopnem odpravljanju vsega, vseh ovir, miselnih, telesnih, preteklosti, strahov, prihodnosti, abstrakcij, teorij, ver, vključno z budovimi izreki, metaforami, skratka vse šare, ki ti onemogoča biti polno prisoten v trenutku. Poleg britja z navadno britvijo ne škodi niti britje z Occamovo, pri čemer je nekje vmes treba odbrit tudi slednjo, skupaj z vsem napenjanjem in napori.

    Sam nimam pojma, kako je občutit satori. Sicer pa je meni od vseh besed o budizmu in zenu, ok, poleg Suzukija, še največji vtis pustilo branje alt.buddha.short.fat.guy pred kakšnimi petnajstimi leti.

  • zirosi je rekel/-la:

    @titud, za M. Zupančiča se mi zdi, da pravzaprav zahaja v neke čudne vode (kolikor sem predelal njegove zadeve veliko simbolizma, veliko izomorfizmov, preveč freudizmov) – nasploh se mi za večino pravovernih freudovcev zdi, da preprosto preveč zapadajo v razne mite in ugodne primerjave (včasih se zdi, da so veliko bolj freudovski od Freuda). Načeloma pa ga imam celo nekoliko na sumu, da rešitev potem v precejšnji meri prekopira od Junga. Še najbolj pa bi mu zameril, da se pravzaprav sploh ne loti svoje lastne stroke, temveč se mi je na trenutke zdelo, da zgolj stoji na okopih patriarhata kot bistva civilizacije…

    @bp, najbolj zanimivo je, da so skoraj vsi moderni guruji (še posebej za indijske bi lahko rekli, da so večinoma študirali v Angliji) pravzaprav duhovni izdelek zahoda in je tukaj Suzuki ena redkih izjem, ki izhaja striktno iz svoje tradicije in precej dobro pozna tudi ostale – on je za moje pojme pravi učenjak z izkušnjo. Poleg tega pa ni potrebno znati Japonsko, da bi človek vsaj nekatere njegove zadeve bral v angleškem “originalu”.
    Zazenu sem se izognil, ker sem zelo dobesedno sledil Jungu in ker z zazenom v njegovih osnovnih zenovskih oblikah nimam nobenih konkretnih izkušenj. V tem pogledu bi bil lahko moj “duhovni” učitelj prej kakšen Indijanec morda celo kakšen Husserl ali pa do določene mere nek drugi Japonec, ki je bil menda svoje čase najbolj religiozen človek na Japonskem in za katerega je Suzuki menda rekel, da res ne ve, o čem točno govori (sicer pa, kje bi dobil dobrega majstra, ki stoji s palico za tabo in razbistri preden zaspiš), koani pa so nam vsem vsaj nekoliko oprijemljiv koncept zena – čeprav morda res samo navidez.

  • titud je rekel/-la:

    @ bp – Boštjanovo zadovoljnost s samim sabo bi jest bolj kot njegovi (za)zenovski izkušnji pripisal intelektulani superiornosti in z njegovim visokem družebenim položajem (sodnik evrospsega sodišča za človekove pravice). V kombinaciji z njegovo konzervativnostjo (po zirosu stoji na okopih paternalizma) pa je ta samozadovljnost pravzaprav predpogoj visoke senzibilnisti dinozavra, ki se začenja zavedat nevarnosti svojega izginotja dosti pred kakšnim majhnim kuščarjem, ki računa na to, da bo kljub bližajoči se katastofi že našel kakšno preživetveno nišo zase.

    @zirosi – Se spomnim, da je nekje Žižek Suzukija dal za primer, kako ni nujno, da so vzhodni praktikanti etično nesporno visokih načel etični tudi na osebnem nivoju (po zahodnih standardih). Baje je Suzuki med drugo svetovno vojno poučeval japonske vojake v (za)zenovskih metodah mečevanja, po katerih naj bi se japonski vojak moralnega zadržka ob prebadnju nasprotnika znebil na način, da je kot bojevnik zgolj neosebni opazovlec natikanja nasprotnika na meč in si s tem tehnično zagotovlil prednost v boju z moralnimi zadžki obremenjenim zahodnjakom (oziraamo nekaj takega). Toliko o prednostih učenjakov z izkušnjo na splošno…

  • zirosi je rekel/-la:

    @titud, poznam tudi ta del “zenovstva”, pri čemer je jasno, da je v določenem obdobju na Japonskem obstajala cela kasta bojevniških menihov, ki so osvojili precejšen kos ozemlja…

    Kolikor vem Suzuki ni ravno “globoko zabredel”, čeprav so ga najbrž do določene mere vseeno poskušali instrumentalizirati (tudi cela kolobocija od reiki simbolov je bila narejena za vojaško uporabo). Suzukiju se, na primer, pripisuje tudi opažanje, da bi navadni butli razsvetljenje še najlaže doživeli preko vojaške discipline (kar je najbrž čista resnica)…
    Je treba vedet, da je bil Suzuki med II. vojno že precej star (letnik 1870)in nehal predavat že prej, pa da je prehodil prej tudi Ameriko (tam je bil cca 15 let) in imel tam cel kup prijateljev, tako da mu je bilo jasno, kam stvari peljejo. Zagotovo pa Suzuki ni poučeval mečevanja, saj te veščine po mojem vedenju sploh ni obvladal. (Žižek je na cajte pač samo navadna vaška opravljivka) Vsaj kolikor sem jaz predelal Suzukijeva dela, lahko rečem, da na določenih mestih celo svari pred izgubo zavezanosti etično moralnim normam znotraj stanja “razsvetljenja”.

  • bp je rekel/-la:

    @Zirosi: kolikor vem, je bil Suzukijev cilj ali celo program približati zen nam zahodnjakom, skozi nam bližjo terminologijo in filozofski aparat. Je pa marsikaj lahko izgubljeno v prevodu in to na obeh straneh, precej morda tudi zaradi tega, ker je Suzuki vendarle večino življenja živel na Japonskem in je zahodno kulturo poznal bolj iz knjig.

    @Titud: vkolikor ga ta njegova senzibilnost mobilizira in ne imobilizira.

  • titud je rekel/-la:

    @ zirosi- Da ne bom še jest izpadu kot kakšna vaška oberavka, ki ne samo prenaša ampak tud potvarja vaške čenče, si poglej Žižka v originalu http://www.primorska.info/novice/1787/slavoj_zizek_predavanje_4del# med 6. in 12. munuto.

    @ bp -Glede boštjanove senzibilnosti bom spet ven potegnil Žižka, ki je ne vem kje točno trdil, da če hočeš slišat resnico o Ameriki, je treba prisluhnit najbolj zakrnjenenim konzervativcem in ne kašnim demoratskim ali liberalnim kritikom. No, konzervatici se po definiciji mobilizirajo zgolj za imobilizacijo (ohranitev starega), venadr morajo tud to ‘staro’ nekak definirat in predstvit za vrednoto. Meme osebno se zelo dotakne Boštjanovo zavedanje ogroženosti stare (patriarhalne), na edipalnem jazu utemeljene civilizacije, ki pa je kljub dobremu/vrednemu nepovratna (je ni mogoče ohranit), ker je skotila svoj lasten propad in je to ugotovila z zamikom in kakih 40 let prepozno (zaradi tega, ker ves znanstveni aparat ni imel razvite tovrstne senzibilnosti). Rešitev je zato po Boštjanu lahko samo radikalna (kritična masa preboja v razširjeno zavest) tako na izumirajoči (a kreativni) epidaplni strani kot na prevladujoči (a samodestruktivni) prededipalni strani, kar je je po njem lahko edina win/win situacija. (preberi njegovo zadnjo knjigo Prva od suhih krav- lako ti pošljem po mailu fotokopijo zadnjega poglavja/Epiloga)…

  • zirosi je rekel/-la:

    @titud, Žižka se je že večkrat ujelo na kakšnih takšnih zadevah (zadnjič je celo Chomskemu podtikal neke izjave), vendar je to s Suzukijem v veliki meri predvsem fantazija nekaterih. O tem je napisanih celo nekaj knjig (na primer, Imperial-Way Zen), vendar vsaj za Suzukija ne morejo povedati ničesar konkretnejšega od izvajanj v smislu, da je govoril o uboju jaza ter o miru duše in podobno – kar se potem skuša navezovati na kemikaze…

    @bp, Suzukijeva ekipca zenovska pravzaprav velja za precej neortodoksno odpadniško (Suzuki sploh ni bil nikoli menih), saj je zen pravzaprav odprla – medtem ko je trdna linija prihajala iz samostanov kvečjemu po “posvetnih” opravkih, so si oni privoščili precej več. Pravzaprav so bili najbrž kar edina ekipa, ki jih je širjenje zena zunaj Japonske sploh zanimalo. Sicer je pa najbrž z vsakim tekstom najbrž kar na splošno tako, da ne zajame vsega – v tem smislu je Suzuki modrec redke vrste – še posebej, če ga primerjaš z Uešibo Morihejem, ki ga niso razumeli niti Japonci.

  • bp je rekel/-la:

    @zirosi: se strinjam glede ustanovitelja Aikida, par let matranja, da lahko tip obleče kiklco, sploh pa dejansko prepričat ljudi, da trenirajo borilne veščine za univerzalno ljubezen in svetovni mir, to so gotovo (sploh v naših krajih že videni) atributi začetnika velikega verskega gibanja in ne samo guruja ali pa mojstra borilnih veščin. Nekako mu priliči tudi, da bo še po 2000 letih nerazumljen :D

    moj pogled na zen je ne samo neortodoksen, ampak najbrž kar idiosinkratičen, ampak vseeno se mi zdi prav povedat, da se večina praktikantov nekako poskuša dosečt satori s sedenjem in utišanjem klepetanja v glavi, da lahko obrnejo pozornost najprej noter in nato spet ven, čeprav včasih komu rata tudi povsem drugače. paradoksi na budistični podlagi pa mu kvečjemu pomagajo usmerjat to pozornost.

    @titud: ti zen samostani po tvojem pripovedovanju zgledajo skoraj kot današnje komune, v katerih tisti, ki niso uspeli razrešiti ojdipa poskušajo preko identifikacije z novim vzornikom ustvarit temelj za svoje nadaljnje delovanje. Čeprav ne štekam čemu je potem potreben satori, razen za tiste posebej trde, ki se jih nič ne prime, saj prav v komunah nekako predvsem poskušajo zgraditi tisto prej okvarjeno samopodobo. Razen seveda če ni več učiteljev, vzornikov, ali pa se nismo sposobni identificirat z njimi, potem pa nam lahko samo še bog pomaga /oz. z drugo besedo razširjena zavest/.

  • Amy je rekel/-la:

    @zirosi: se strinjam glede ustanovitelja Aikida, par let matranja, da lahko tip obleče kiklco, sploh pa dejansko prepričat ljudi, da trenirajo borilne veščine za univerzalno ljubezen in svetovni mir, to so gotovo (sploh v naših krajih že videni) atributi začetnika velikega verskega gibanja in ne samo guruja ali pa mojstra borilnih veščin. Nekako mu priliči tudi, da bo še po 2000 letih nerazumljen :D

    moj pogled na zen je ne samo neortodoksen, ampak najbrž kar idiosinkratičen, ampak vseeno se mi zdi prav povedat, da se večina praktikantov nekako poskuša dosečt satori s sedenjem in utišanjem klepetanja v glavi, da lahko obrnejo pozornost najprej noter in nato spet ven, čeprav včasih komu rata tudi povsem drugače. paradoksi na budistični podlagi pa mu kvečjemu pomagajo usmerjat to pozornost.

    @titud: ti zen samostani po tvojem pripovedovanju zgledajo skoraj kot današnje komune, v katerih tisti, ki niso uspeli razrešiti ojdipa poskušajo preko identifikacije z novim vzornikom ustvarit temelj za svoje nadaljnje delovanje. Čeprav ne štekam čemu je potem potreben satori, razen za tiste posebej trde, ki se jih nič ne prime, saj prav v komunah nekako predvsem poskušajo zgraditi tisto prej okvarjeno samopodobo. Razen seveda če ni več učiteljev, vzornikov, ali pa se nismo sposobni identificirat z njimi, potem pa nam lahko samo še bog pomaga /oz. z drugo besedo razširjena zavest/.

  • titud je rekel/-la:

    @ zirosi- Kolikor sem jaz jaz seznanjen, Suzuki vedrale dopušča možnost, da bi psihoanaliza lahko bila kot stroka tisti končni razsodnik, kdaj dejansko pride do preboja v satori v zenosvskem smislu (ki obsega nek uvid v naravo sebstva in ki je neka osvoboditev zavestnega od iluzorne koncepcije sebstva) in kdaj gre le za zamenjavo med jazom, egom in sebstvom. Kot pišeš v tekstu, pa se je očitno tudi Jung sam zavedal, da sama psihonaliza ni primerno ‘orodje’ ali ‘tehnika’ za doseganje razvsetljenja v orinetalskem smislu, ker ‘nikakršen trud s strani doktorja ne izsili tega izkustva’. V tem smislu si podal tudi zanimivo ugotovitev, ‘da je potrebno zavestni ego in zavestno, kultivirano razumevanje najprej narediti s terapijo, preden lahko kdorkoli sploh pomisli, da bi opustil jaz-nost ali racionalizem’, kar pa po Boštjanevem menju sploh ni (več) skladu s zeitgeistom, v katerem izgradnja integriranega postedipalnega ega sploh ni več niti vrednota niti fizično možna zaradi prevelikaega vpliva genskih motilcev, ki so sproducirali populacijo, gentesko nemotivirano za zavestno kultivicajo ega (zaradi pomanjkanja testosterona).

    @ bp- Po Boštjano sploh ne gre za neko sektaško oz. komunsko prakticiranje zena, v katerem bi s ‘pranjem možganov’ in drugimi paravojškimi metodami mamini sinčki kompenzirali odostnega očeta in si tem izboljševali svojo samopdobo ter prevzeli odgovornost tako zase kot za druge. Gre za to, da da je ta populacija dosegla tako kritično maso, da svojega dezintegriranega ega sploh ne občutijo več kot neki manjko, ki bi ga bilo potrebno nadomestit, ker so rzvilu tako kulturo, da se v njej svoje socialne in okoljske (samo)destruktivnosti sploh ne zavedajo kot hibe. Ta proces je takorekoč globalen, razen v nekaterih predelih sveta, ki jih genski motilci še niso uspeli zajet s katerim so ti – Boštjan jih pogosto poistoveča z metroseksualci- v odprtem konfliktu, npr. z bradatimi Arabci (v nasprotju z golobradimi Kitjaci, ki so kulturno gledano bolj femnizirani celo od zahodnajov). Tko da Boštjan dejansko ne vidi perspektive v razsvetljenih vzornikih, s katerimi bi se množice identificirale (ker te identifikacije pa niso več zmožne), zato računa edino na spontan prodor množic v razširjeno zavest, izzvan s kolektivno povzročenim (socialnim in okoljskim) stresom …

  • zirosi je rekel/-la:

    @bp, sam sem mnenja, da je zazen po eni strani predvsem materializacija tiste stare resnice, da se brez muje, še čevelj ne obuje, po drugi pa iskanje svobode znotraj določene oblike oziroma forme. Sam satori pa je bolj preboj čez in mimo tega ali pa morda celo kljub temu.

    @titud, Suzuki se je vedno poskušal skoraj paranoično izogibati “okovom” znanosti in analize, češ, da je dualistična ali pa vsaj parcialna, zato pač ne more razsojati o nečem holističnem, o nečem kar pravzaprav predstavlja zapopadanje celote vsega, kot je, na primer satori. V tem sklopu celjenja je Jung tudi leteče krožnike videl bolj kot nekakšne manifestacije po celoti vsega primerljive z mandalami.

  • titud je rekel/-la:

    @zirosi- Nisem čist ziher, a je res Suzuki sam dopuščal možnost, da je znanstveno metododo mogoče doloćit resničnost (in ne iluzpornost) doživetja satorične izkušnje, vsekakor pa je bila ambicija s strani psihonalize jasno izražena. Cititral sem jo na nekje na Svetu pogovorov (mislim da prav v dialogu z bp-jem na to temo), vendar je zdaj prek iskalnika ne najadem, tako da ne morem navest vira…

  • zirosi je rekel/-la:

    titud, kakor ga vidim jaz, je bil Suzuki prevelik skeptik glede znanosti (pravzaprav, je sam ta metodološki preskok – “zev” med teorijo in prakso, preprosto nepremostljiva) – čeprav je vsaj nekoliko kolaboriral tudi s Fromom (po mojem mnenju bolj iz svojih drugih razlogov).
    Psihoanaliza pa gre tako, da s(m)o načeloma vsi material za psihoanaliziranje – razen Freuda samega. Ko mu je nekoč vrač Jung predlagal, da bi ga (psiho)analiziral je Freud padel v nezavest in velikega prijateljstva je bilo v trenutku konec.

  • bp je rekel/-la:

    @titud: Sam imam menda 50%, torej čisto solidno maskulinizirane možgane, na skali od 100% feminiziranih do uravnoteženih pa tja do 100% maskuliniziranih. Tako pravi test, ki naj bi bil delan nekako po trenutnih razumevanjih razlik v možganih med spoloma. Če pogledaš na rezultate statistično, niso tako hudo katastrofični. (Test najdesš tukaj: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/add_user.shtml )

    Po teoriji spadam med predojdipalne, nikdar se nisem kakšno obdobje identificiral z očetom, ali kakšnim drugim moškim vzornikom, svojo spolno identiteto pa kasneje formiral v odnosu do žensk. Svoje destruktivnosti se niti približno ne zavedam in ko berem BMZ ali pa še koga drugega, ne vem niti o čem govorijo.

    Se mi pa zdi, da ima BMZ kot babyboomer probleme s šestedestimi, kjer naenkrat ni bil več kul metuljček za vratom, ampak cvet v laseh. Stvar, ki je ni nikdar uspel zapopasti. Mularija je dejansko imela številčno premoč današnjih upokojencev in je s tem prihajalo do disruptivnih družbenih dogodkov, tudi zaradi socializacije, ki je potekala bolj v družbi vrstnikov, kot v družini zaradi odsotnega očeta ali celo obeh staršev, slednje se mi zdi bolj verjetno kot pa feminizirani možgani. Pri čemer pa so se kasneje kot problematični kazali bolj po mojem krasno ojdipizirani oziroma prilagojeni gospodje, recimo v ZDA od Tricky Dicka, pa tja do Evil Dicka Cheneyja, celo v razširjeno zavest novo rojeni in v krščanski komuni dokončno na popravcu ojdipizirani George W. Bush, ki so z navdušenjem erodirali marsikateri dosežek civilizacije in humanizma, zaradi česar bi morali iti BMZ kot pravniku in humanistu vsi lasje pokonci.

    Razpad klasične družine, znanstveno sicer precej neoprijemljiv in BMZ senzibilnosti centralen, pa je utemeljen na kitajskem misticizmu, jinu in jangu, ravnovesjih, pičkavosti in nepičkavosti, preboja v kaj bolj oprijemljivega pa od nikoder. Reši nas lahko edino satori. Morda zato, ker si ne upa direktno klicat na pomoč boga.

  • bp je rekel/-la:

    @zirosi: ne samo, da je med teorijo in prakso zev, ampak je tam tudi zen :D

  • zirosi je rekel/-la:

    točn taq

  • zirosi je rekel/-la:

    Če bi zirosija vprašal učenec ali ima pes budovo naravo, bi mu zirosi rekel “hov”.

    :D

  • bp je rekel/-la:

    Če se kdaj srečava, me prosim ne pozabi prašat, kako se sliši plosk ene roke. :-P ;-)

  • zirosi je rekel/-la:

    plosk ene roke se sliši dobro :D

  • titud je rekel/-la:

    @ bp- BMZ je s svojo teorijo o feminiziranosti moških možganov zaradi kroničnega (s hormonskimi motilci) povzročenega pomanjakanja testosterona (kar zmnajšuje libido, ki je sublimiran z edipizacijo temelj zahodne civilizacije) motiviral tud mene, da sem se začel dvomit o utemljenosti moje mačo predstave o sebi. Omenjeni test ni najboljši pokazatelj, ker obremenjen z lastno predstavo o nujnosti moškosti možganov lahko načrtno izbiraš take odgovore, da ne razkrijejo tvoje feminilnosti. Ogledal sem si celo vse filme, ki jih je BMZ omenil kot kronske priče destruktivnosti prededipalne populacije (Hanekejeve Funny Games, Pasolinijev dokumetarec La rabbia, Scottov Blade Runner, Zemeckisov Beowullf, skor vse od Cronenberga..)da bi sukšal pri sebi odkrit sledove naslajanja nad sadizmom glavnih negativcev (ki je predpogoj popoluranosti teh filmov in s tem pokazatelj razširjenosti te popoulacije), vendar sem se praviloma laže identificiral z ogroženimi branilci tradicionalnih vrednot (morda tud zato, ker si filme ogledal z BMZ-jevim negativnim predzankom…). Tako da si me kar nanko pomiril z možnostjo, da je omenjena BMZ-jeva subtilnost, ki meji na paranojo, res bolj posledica njegove nesposobnosti sprejetja socialnih dejstev njegove baby-boom študentske populacije, ker se pač niso skladale z njegovo konzervativno predstavo o inteligenci kot nadaljevalcu predsocialističnih (malo)meščanskih vrednot kot pa dejanske razširjenosti (samo)destruktivnih prededipalcev. Zanimivo pa je, da je prav zaradi tega nesprejemanja dosti boljh dovzeten za dokaze o vplivu hormonskih motilcev iz okolja na otroke baby boom generacije, ki jih njegova generacija ignorira, otroci pa jih zaradi razširjensoti itak niti ne zazavajo več kot problem, kar bi bil tud po moje bil lahko resničen problem. BMZ-jeva prikrita religioznost in nagnjenost k misticizmu pa se lepo odraža tudi v tem, da je na novo odkril zadnje čase pozabljenega francoskega krščanskega fizofa Jacquesa Maritaina, katerega esej je dodal h knjigi in ki je bil, spet paradoksno, kritik racionalistične/pozitivistične zanstevene pardigme z racionalnimi metodami Tomaža Akvinskega…

  • titud je rekel/-la:

    Gledal včeraj Pokrajino št. 2. V nej sem v glavnem junaku razpoznal BMZ-jev lik testosternosko sicer moškega, a mentalno feminilnega (samo)destruktivnega/hedonističnega/narcisoidnega metroseksulaca, ki se nehote (ampak se temu zaradi svoje narave pač ne more izogniti) zaplete v usoden konflikt z ostarelim generalom kot poosebljenju Zakonoa/Reda/Zgodovine, utemljenem na skrivnosti povojnih pobojih. Zanimivo, da se kot nemoralneža vzpostavita šele v medsebojni naključni interakciji (v aktu nehotene tatvine zgodovinskega dokomenta) in da ju vsakega zase (če bi živela vsak svojem ločenem svetu) vrednostno sploh ne bi mogli opredelti kot nemoralneža, ampak kvečjemu kot malo čudaška samovšečneža…

Napiši odgovor

Modrosti...

Kar je v roki, ni laž.

( ljudska modrost)

Iz Twiterja
AngelMist666: @zirosi Hmm sarcasm ?? ;) Lol
3 days ago
zirosi: @RagnarBelial :D pri turih se začne...
4 days ago
RagnarBelial: @zirosi Se posebej, ce imas kake velike mozolje, ker lahko pocijo ..
4 days ago
zirosi: @RagnarBelial Boljš kot pa kamen v hrbet. ;)
4 days ago
zirosi: Še kukri da se spolira pal pa akcije! (mesarjeu kvartet je pa itak že dast nabrušen)
4 days ago
  • Občutek mraza in podhladitev Nedelja, 29 januar, 2012
    Zima z rilcem rije in z repom opleta, pravi star slovenski pregovor. In tudi v teh dneh nam menda iz Sibirije pošiljajo še nekaj zimskih temperatur v kompletu z severovzhodnim vetrom. Čeprav je so bile danes jutranje temperature enkrat višje kot včeraj pa je vreme s pomočjo vetra in oblakov naredilo tak mraz, da so […]
  • Z jamarji na Kanin Nedelja, 15 januar, 2012
    Vse skupaj je potekalo nekako v stilu bliskovite akcije: najprej me v petek pod večer pokliče Jokl in me povabi, če bi se pridružil na nekakšen zastonjkarski izlet. Ker se šenkanemu konju ne gleda v zobe, je seveda odgovor bil: itak. Preobrazba Jokl levo, Marko desno Najprej, naj se ve, da – razen po sili […]
  • Mi hribovci Torek, 24 maj, 2011
    Smo fajn ledje pa znamo se opret na roke… taqle mamo… […]
  • Navadna leska – Corylus avellana Petek, 29 april, 2011
    leska (grm) Corylus avellana Leska je za nas gošavce ena od najuporabnejših – takorekoč svetih -  rastlin in je naš najpogostejši grm, tak, da je močne rasti in razvejan. Ima široke, usnjate liste, ki so premenjalni, kratkopecljati, okroglosrčasti in na koncu priostreni. Na rastlini rastejo moški in ženski cvetovi, iz oplojenih se poleti razvijejo okusni [.. […]
  • Čemaž – Allium Ursinum Petek, 22 april, 2011
    Medvedji česen so ga poimenovali Rimljani, pri nas pa se čemažu reče tudi divji česen, raste v vlažnih senčnih ali polsenčnih gozdovih. Zel zraste 25-30 cm visoko v velikih količinah, tako da dobimo prave njive. Njegov vonj po česnu je tako močan, da ga lahko zavohamo, še preden ga zagledamo. Požene zgodaj spomladi, junija naredi […]
  • Trobentica – Primula vulgaris Četrtek, 21 april, 2011
    Prva znanilka pomladi, ki je za nas uporabna, je Trobentica (znanstveno ime Primula vulgaris, po slovensko tudi Pomladanski jeglič), ki je najbolj razširjena predstavnica rodu jegličev v Sloveniji, prepoznamo jo po nagubanih, spodaj dlakavih listov in rumenih cvetovih na kuštravodlakavih cvetnih pecljih, ki poganjajo iz korenike. Cveti od januarja pa vse do […]
  • Kronika Petek, 15 april, 2011
    Takule je bl… …pa neč drgač […]
  • Pomladanski prvaki Sobota, 19 marec, 2011
    Na prisojni legi zmaga nedvomno pripada trobenticam: ne samo, da so bile prve, brez kakršne koli panike so se prebile tudi čez novo pošiljko snega, osojni zmagovalci pa so nesporno telohi. Prišli so tudi zvončki pa mačice: Teloh   Trobentice Trobentica Pomladanski žafran (ne to niso podleski – obstaja bistvena razlika, o kateri bomo še […]