Fasade

Zadnjič se je svetovalni servis ukvarjal z nadvse zanimivo temo: z barvami hišnih pročelij ali kot bi jim po domače fasadami. Zadeva sploh ne bi bila omembe vredna, če ne bi do določne mere postala ekscesna – večina razprave je zašla v to, česar ne morem poimenovati drugače kot fašizem okusa oziroma totalitarizem rdečih streh in sivih fasad.

“Svetovanje”  je namreč šlo v smeri izganjanja in in zakonskih prepovedi v imenu nekakšne stroke, kvalitete bivanja in pravic tistih, ki gledajo, do vsiljevanja svojih subjektivnih estetskih norm (pravzaprav okusov).

Prva precej šokantna zadeva je bila, koliko imajo vsi za povedati proti nekoliko manj belim ali sivim fasadam: dobesedno vsi klicoči so vesoljnim poslušalcem sporočali, kakšne muke doživljajo ob pogledu, na kakšno živo-pisano fasado. Kar je načeloma enostavno razložljivo: pri nas pač vedno kličejo in uveljavljajo svoja omejena mnenja predvsem tisti, ki se pritožujejo ali kritizirajo. Pri tem seveda ne gre spregledati tega, da je vsak okus v največji meri stvar navade; in seveda tudi tega, da načeloma razpadajoče fasade niso motile nikogar od tistih, ki so se na ves glas pritoževali.

Na drugi strani pa je to vseljudsko zgraženost in trpljenja še podpihovala “strokovnjakinja”, češ da so ljudje tako neumni, da nasedajo raznim oglaševalcem, ki jim prodajajo barve. Da se skupaj z malarji sploh ne znajo odločiti, v kakšni hiši bi živeli.

Moja pozicija tukaj je preprosta: če živimo v državi, kjer je človek lastnik svoje lastnine, lahko z njo počne, kar hoče, dokler ne posega v lastnino drugega (ker je tako, da živimo v  svetu, kjer je naša svoboda u bistvu samo naša svoboda, da imamo sami sebe in svojo lastnino, ter s tem ne posegamo v lastnino in svobodo drugih). Če je človek lastnik svoje hiše, jo torej lahko barva tako, kot se mu zazdi. Vse ostalo je samo fašizem okusa (in najbrž tudi zavisti). In če nekaj ni tvoje, si načeloma lahko srečen, da to sploh lahko gledaš brazplačno – če se ti ne dopade, imaš vso pravico do tega, da se obrneš stran.

Ohranjanje kulturne krajine je lep primer takega nesmisla: kultura je stvar ljudi, ki so nekje in ni nekaj, kar bi sploh bilo mogoče zacementirati – ali, če bi morda gospa strokovnjakinja dohtarica arhitekture šla razlagati zamorcem v Afriko, da morajo živeti v slamnatih kolibah, ometanih s kravjim drekom, da ne bi uničili svoje kulturne krajine…

Drugi argument je šel v degradiranje bivanjskega okolja, ker naj bi določene barve sploh ne bile primerne (menda znanstveno). Recimo, da bi lahko bila ta stvar z barvami celo nekoliko znanstvena – žal je psihologija tukaj znanost, ki načeloma sploh nima svoje epistemološke zasnove (kar je lepo razkrinkal nedavno preminuli Levi Strauss), saj se različne barve v različnih kulturnih okoljih dojemajo različno, zato je tudi njihov vpliv na počutje različen. Vsa ta psihologija barv, o kateri je tako rad govoril naš znani uničevalec slovenskih gozdov, pa je utemeljena v kulturnih predsodkih (barve žalovanja so, na primer v različnih kulturah tako različne, da je nekje to bela, drugje pa črna, različne barve so lahko rezervirane tudi za določene razrede). Vsekakor pa živo-pisana fasada ne degradira bivanjskega okolja niti približno toliko kot kakšna stara razpadajoča…

Če pa bi sprejeli tezo, da je fasada samo nekakšna zunanja podoba lastnika hiše (tudi oseba kot persona pri starih Grkih pomeni gledališko masko – fasado), potem deluje vsakršno vsiljevanje glede podob fasad kot nekakšen rasizem večine, saj ljudjem prepoveduje, da bi prek svoje fasade pokazali svoj pravi zavedni/nezavedni jaz. Vsiljevanje, da bi ljudje barvali svoje fasade po določenih normah je tako, kot da bi od črncev, ki živijo pri nas, zahtevali, da so vsaj pribliožno take polti kot Michael Jackson.

Pod črto:

Tokrat sem se v svetovalni servis prvič vključil tudi sam – in napisal svoje:

Barve so stvar okusa vsakega posameznika. Vse to, kar se greste ni nič drugega kot fašizem okusa. Bil bi že čas, da se odločimo, ali živimo v svobodni deželi, kjer je človek lahko lastnik in svojo fasado barva, kakor mu ustreza, ali pa  živimo v diktaturi sivih fasad in rdečih streh.

Strokovnjakinji se je najprej nekoliko zaletelo, nato pa je začela razlagati, da rdeče strehe in sive fasade niso posledica komunistične preteklosti temveč materialov, ki so bili na razpolago (lahko bi torej učila afriške domorodce, naj še naprej živijo v slamjačah ometanih s kravjim drekom, eskime pa naganjala nazaj v igluje, namesto, da gradijo hiše po nekih kulturnih vzorcih, ki sploh ne sodijo v njihovo kulturno krajino) – od kje potem danes vse te razne steklene stolpnice, okrogli kovinski silosi; tisto pač niso navadni ljudje, katerim “strokovnjaki” določajo edini pravi okus in pravila…

Sem pa seveda že našel tudi svojo idealno fasado (navdih sem našel pri Anish Kapoorju britanskemu carju indijskega rodu ) – celo bajto bi oblekel v ogledalo (iz enega kosa – po možnosti iz platine): da bi lahko vsak kritiziral svojo lastno bedo.

14 odzivov na “Fasade”

  • Frenk je rekel/-la:

    Pisec tega besedila je popolnoma neizobražen in neprimeren za pametovanje o tovrstnih zadevah. Lahko ga je sram pred arhitekti, krajinskimi arhitekti in ostalimi ljudmi s primerno izobrazbo in predvsem z okusom.
    ..da ne govorim o nesramnem pristopu do strokovnjakinje. Članek je skrpucalo nedoraslega prepotentneža.

  • Tadej je rekel/-la:

    Svoboda posameznika je hkrati nesvoboda ostalih.

    Ko boste to dojeli, potem pa pišite taka skrapucala od člankov.

    In pa; Le čevlje sodi naj kopitar.
    To je skoraj tako, kot da bi pek burekov solil pamet štromarju, češ koliko varovalk rabi v bajti.

  • robi je rekel/-la:

    izgled krajine je ogledalo izobraženosti in kultiviranosti družbe. pelji se po nizozemskem podeželju in ga primerjaj z našim pa boš videl v čem je problem.
    vidim, da imaš problem spoštovati STROKOVNO MNENJE. že res da je izbira barv fasade subjektivna stvar, samo 3500 različnih živih odtenkov v eni vasi nikoli ne bo lepih. prej izgelda tako, kot bi gledal bruhanje poskejlano za nekajkrat.

  • Sanja je rekel/-la:

    rečem lahko samo: O MOJ MOG! Nisem vedela da gre lahko človeška rasa tako daleč! strinjam se z vsemi zgoraj naštetimi komentarji!

    in kdo si ti kot posameznik da boš določal izgled krajine?? te ne zbode v oči ko vidiš ”idilično” slovensko vasico mavričnih barv z nešteto prizidki in KIČEM!? Preziram ljudi kot si ti.

    Strokovnjaki so pomembni vsak za svoje področje, zato so se izobraževali, izpopolnjevali, gledali okoli sebe, potovali, se učili o bivalni kulturi in estetiki! Pojdi malo ven iz zategnjene Slovenije (ki jo tako delajo ljudje kot si ti) in vrnil se boš popolnoma drugačnega mnenja. Ljudje z zunanjim izgledom svojih domovanj ne izstopajo in se prilagajajo naravi, kulturi ter upoštevajo identiteto! Nimajo potrebe po izstopajo v smislu ”jaz imam LEPŠO (bolj barvasto) fasado kot sosed!”, ker se lahko izražajo in dokazujejo na drugačne načine, predvsem načine, ki pripomorejo celotnemu razvoju družbe.

    Bila sem še premila s komentarjem, saj ravno takšni kvazi intelektualni članki delajo Slovenijo takšno kot je, še vedno zaostalo in polno egoistov!

  • Klotilda je rekel/-la:

    Podlaga za štromarsko strokovnost pri vgrajevanju varovalk je precej humanističen konsenz, da pekov bureka ne gre cvret s kurcšlusi.

    Strokovnost arhitekturne stroke naj bi prav tako temeljila na konsenzu, kakšno je okolje je v katerem se bomo dobro počutili. Ampak če je ta konsenz kdaj obstajal, potem ga je uspešno podirala kar sama stroka in pri tem ostala marsikje privlečena za lase (=utemeljena na sebi).

    Zadeva je zavožena tako daleč, da ni konsenza niti na nivoju vasi. Kar je delno tudi posledica slabega delovanja stroke.

    Neargumentirano zaklinjanje na stroko pa mene sicer grozno spominja na zavidanje penisa.

  • davor je rekel/-la:

    Dejal si, da je izbira fasade stvar vsakega posameznika in da te pri tem nihče ne bi smel omejevati oziroma ti določati kaj lahko in kaj ne. S svojo lastnino, v tem primeru hišo, naj bi po tvoje vsak počel kar ga je volja.
    Potemtakem so brez smisla tudi vsi prostorski dokumenti. Torej bi si lahko tvoj sosed sredi podeželja postavil 16 nadstropno stolpnico direktno pol metra od tvojega okna, ampak to sploh ni sporno, ker lahko vsak počne kar ga je volja, dokler je na svojem.
    Mislim da je takšen način razmišljanja precej primitiven in tako kot je rekel Tadej, le čevlje sodi naj kopitar.

  • Genovefa je rekel/-la:

    Diktatura večine, prevlada povprečnosti je pa super stvar, anedaja Davor?

  • Matej je rekel/-la:

    Mislim, da tukaj prevladuje predvsem frustracija oziroma strah pred povprečnostjo, kar se lepo kaže na trenutni zunanji podobi naše deželice.

  • zirosi je rekel/-la:

    @Frenk, u bistvu me ne more biti sram – najgrše stavbe so še vedno naredili ravno ti strokovnjaki in če hočeš narediti kakršnokoli stavbo že, za to potrebuješ vsaj podpis nekakšnega takšnega strokovnjaka s potrdilom…

    @Tadej, najprej je potrebno znati ločevati med kvaliteto in kvantiteto, sicer pa je argumentacija ad hominem vrsta logične napake ali pa morda lepa pesniška figura. Glede na tvoje papagajanje za Prešernom, se vidi, da ne uporabljaš svoje glave, temveč preprosto (slabo) ponavljaš stare finte. Kopitarji so namreč strokovnjaki za kopita, ne pa za čevlje – strokovnjaki za čevlje so čevljarji, zato je na ravni dejstev tukaj že Prešernov Francelj v svoji zahtevi po strokovnosti ocenjevalca sfalil in tudi, če bi rekel, le kopita sodi naj Kopitar, je to še vedno argument ad hominem (po imenu).

    @davor, če bi bilo temu sosedu ime Jankovič, ali kaj podobnega, bi najbrž lahko postavljal karkoli.

    @vsi ostali, ki nimate nobenih resnih argumentov proti mojim ugotovitvam, pojma nimate…

    Zadeva je taka, da fašizacija okusa na vseh nivojih pri nas že deluje v obliki raznih “strokovnjakov” in raznih inštitucij za zaščito in vračanje v sredni vek.

  • sanja je rekel/-la:

    mislim da so ljudje utihnili ker vidijo da tipični slovenček pač ne more iz svoje kože…kvazi intelektualne fraze, ki si jih ob pisanju iskal v sskj-ju in jih najbrž sploh ne razumeš, dokazujejo točno to kar se v prostoru tudi dogaja: izstopati, biti ”najpametnejši” in vedno imeti svoj prav, tudi če nisi strokovnjak…zakaj potem študiramo? zakaj se je razvila cela znanost o prostorskem načrtovaju, arhitekturnem projektiranju, psihologiji barv, estetiki, kompoziciji? Da jo bodo ljudje kot si ti zaničevali in vlekli na svojo stran za vsako ceno? Ja, vem da si s tem samo pumpaš ego, pa imej svoje veselje in zeleno-rdečo hišo in ostanimo v srednjem veku ravno s tipičnimi dvokapnimi prizidkarskimi socialističnimi hišami. Kje je potem napredek? Kje je spoštovanje kulturne identitete? Kje je spoštovanje okolice? Kje je spoštovanje sočloveka? Zamisli se malo nad sabo in ne klobasaj več takih neumnosti na javnih blogih, ker veš da nimaš prav. In še enkrat: ne žali ”strokovnjakov”! Res je da imamo tudi zelo slabe strokovanjake, ki niso vredni niti diplome, kaj šele strokovne licence, ki nam nižajo kvaliteto in kazijo kulturno krajino. Tudi odvetnik ni vsak dober a ne? So tudi taki ki ščitijo kriminalce a ne?

    In kaj si ti da boš ocenjeval estetiko?? ”Najgrše stavbe so naredili ravno strokovjaki?” Daj no, sprehodi se malo čez meje naše male državice in spreglej kaj se dogaja v tujini!

    Zavoljo samega sebe, se zamisli nad sabo in nad tem kako vplivaš na ljudi okoli sebe.

    LP, S

  • sholastika je rekel/-la:

    koliko napuha, pa samo zato, ker je nekdo hodil v šolo. niti ne, ker je že naredil nekaj lepega, niti ne, ker je uspel prepričati nekoga, poseči v odnose, da je nastalo nekaj ob čemer rečemo uf, ampak zato, ker se je v šoli nekaj učil in je zdaj menda pameten. dvokapnice so dolgočasne, konjušnice brez streh in napuščev pa so “izčiščenih linij”. soseski ob koseškem bajerju pa jaz še vedno, vsaj dokler je ne bo preraslo drevje in kljub nagradam za odlično arhitekturo, pravim kar alkatraz. tudi pisana pobarvanost, kljub temu, da je v ljubljani tradicionalna, pri ustvarjanju bolj prijaznega vtisa meni kaj dosti ne pomaga. sanja, a ti morda veš, kaj je to panoptikum? in kako paše v ta kontekst?

    meni se zdi bolj zanimivo vprašanje od tvojega kje je napredek, vprašanje kaj je napredek. s stališča naše svobode je rdeče zelena fasada verjetno napredek. malo hecno pa je govorit o napredku in hkrati zagovarjat tradicionalno gradnjo ali pa vsaj stil v isti sapi, če naj napredek pomeni spremembe. v primeru, da gre pri napredku za kaj več kot fašizem okusa, kot pravi na začetku zirosi in če obstaja zadaj kaj več kot samo napumpan ego, v tem primeru tvoj in napihnjen v šoli, si boš to morda znala razložit.

  • zirosi je rekel/-la:

    @sanja, če se nekaj uči na faksu, je to še vedno lahko zgolj vsiljevanje nekega okusa in uniformnosti. Vsaj kar se mene tiče, v estetiki zavzemam humanistična stališča, zato se mi zdi škoda, da bi lahko poslikave tipijev delali zgolj vrači z diplomami.
    Poleg tega mi gre v nos še ena taka kulturna krajina, ki gre ponavadi v smislu nekakšne prisilne kmetizacije: vi ste tam nekje na podeželju, zato so vaše strehe slamnate, skoblaste ali pa kvečjemu opečnato rdeče, mi pa smo v mestu in vemo, kaj je lepo za vse.
    Recimo tale javni blog je ena taka moja zasebna zadeva, ki jo sponzoriram in barvam sam in vsekakor zgornjega zapisa nisem delal zato, ker bi si mislil, da nimam prav, temveč sem se trudil napisati tisto, kar sem tedaj mislil. (in na tole fasado lahko še vsaka napiše, kar misli)
    Aja za estetiko sem si pri estetiki prislužil 10 (dvakrat) ;)

    @sholastika, moje razmišljanje je šlo bolj v smeri tega, kako naj se nekdo izrazi – fasade so tukaj lep primer. Vsekakor je napredek, da obstaja izbira med barvami. Po moje si pač naj vsak brva fasado po svoje. (ta svoboda izbire mi je absolutno pomembnejša od mojega lastnega okusa)

    hoka heia!

  • aloisius je rekel/-la:

    kdor zida, bo zazidan

  • zirosi je rekel/-la:

    Kdor drugemu hišo zida, je zidar, kdor pa sebi, je sivoekonomist. :D

Napiši odgovor

Modrosti...

Hvali morje, a drži se kraja.

( ljudska modrost)

Iz Twiterja
zirosi: @RagnarBelial :D pri turih se začne...
10 hours ago
RagnarBelial: @zirosi Se posebej, ce imas kake velike mozolje, ker lahko pocijo ..
10 hours ago
zirosi: @RagnarBelial Boljš kot pa kamen v hrbet. ;)
10 hours ago
zirosi: Še kukri da se spolira pal pa akcije! (mesarjeu kvartet je pa itak že dast nabrušen)
10 hours ago
RagnarBelial: @zirosi You are one cryptic person :)
10 hours ago
  • Občutek mraza in podhladitev Nedelja, 29 januar, 2012
    Zima z rilcem rije in z repom opleta, pravi star slovenski pregovor. In tudi v teh dneh nam menda iz Sibirije pošiljajo še nekaj zimskih temperatur v kompletu z severovzhodnim vetrom. Čeprav je so bile danes jutranje temperature enkrat višje kot včeraj pa je vreme s pomočjo vetra in oblakov naredilo tak mraz, da so […]
  • Z jamarji na Kanin Nedelja, 15 januar, 2012
    Vse skupaj je potekalo nekako v stilu bliskovite akcije: najprej me v petek pod večer pokliče Jokl in me povabi, če bi se pridružil na nekakšen zastonjkarski izlet. Ker se šenkanemu konju ne gleda v zobe, je seveda odgovor bil: itak. Preobrazba Jokl levo, Marko desno Najprej, naj se ve, da – razen po sili […]
  • Mi hribovci Torek, 24 maj, 2011
    Smo fajn ledje pa znamo se opret na roke… taqle mamo… […]
  • Navadna leska – Corylus avellana Petek, 29 april, 2011
    leska (grm) Corylus avellana Leska je za nas gošavce ena od najuporabnejših – takorekoč svetih -  rastlin in je naš najpogostejši grm, tak, da je močne rasti in razvejan. Ima široke, usnjate liste, ki so premenjalni, kratkopecljati, okroglosrčasti in na koncu priostreni. Na rastlini rastejo moški in ženski cvetovi, iz oplojenih se poleti razvijejo okusni [.. […]
  • Čemaž – Allium Ursinum Petek, 22 april, 2011
    Medvedji česen so ga poimenovali Rimljani, pri nas pa se čemažu reče tudi divji česen, raste v vlažnih senčnih ali polsenčnih gozdovih. Zel zraste 25-30 cm visoko v velikih količinah, tako da dobimo prave njive. Njegov vonj po česnu je tako močan, da ga lahko zavohamo, še preden ga zagledamo. Požene zgodaj spomladi, junija naredi […]
  • Trobentica – Primula vulgaris Četrtek, 21 april, 2011
    Prva znanilka pomladi, ki je za nas uporabna, je Trobentica (znanstveno ime Primula vulgaris, po slovensko tudi Pomladanski jeglič), ki je najbolj razširjena predstavnica rodu jegličev v Sloveniji, prepoznamo jo po nagubanih, spodaj dlakavih listov in rumenih cvetovih na kuštravodlakavih cvetnih pecljih, ki poganjajo iz korenike. Cveti od januarja pa vse do […]
  • Kronika Petek, 15 april, 2011
    Takule je bl… …pa neč drgač […]
  • Pomladanski prvaki Sobota, 19 marec, 2011
    Na prisojni legi zmaga nedvomno pripada trobenticam: ne samo, da so bile prve, brez kakršne koli panike so se prebile tudi čez novo pošiljko snega, osojni zmagovalci pa so nesporno telohi. Prišli so tudi zvončki pa mačice: Teloh   Trobentice Trobentica Pomladanski žafran (ne to niso podleski – obstaja bistvena razlika, o kateri bomo še […]